fredag 8 oktober 2010

djävulens märke 1336 meter

boken är skriven av Magnus Nordin och handlar om en väldigt bråkig nia. men nian får en ny lärare, en lärare vars ögonfärg växlar från blått till grönt, en lärare som verkar kunna få eleverna att satsa allt, till och med sin själ.

boken är en av Magnus Nordins bästa böcker, tycker jag. den är spännande, rolig, ganska läskig och får en att tänka själv på vad som händer i den. Det handlar inte bara om läraren och Ella, men alla händelser kretsar runt den nya läraren.

jag har valt att beskriva Ella, en av bokens huvudpersoner. hon är en av de första som upptäcker att det är något fel med läraren. hon får drömmar som kanske är kopplade till läraren, och visar sig själv vara lite udda hon med. Ella går klass 9c, skolans bråkigaste klass. hon är redan från början lite annorlunda, inte så bråkig eller högljudd. en sak som jag märkte snabbt med Ella var att hon trodde på sina drömmar och liknande så mycket att hon förstår snabbt att något är fel. hon har scenskräck men lyckas ändå redovisa för hela klassen, tack vare röster i hennes huvud, röster som skulle kunna vara lärarens.

en sammankoppling är det där med läraren som visar sig vara så mycket mer än en lärare- det finns säkert tusen olika böcker och filmer om det, jag har läst en bok som handlade om något liknande, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den hette..

2 kommentarer:

  1. Helt ok Mynta, saknar dock en bild. Din sammanfattning av handlingen och persongranskningen fungerar väl och du ger flera konkreta exempel. Slarva inte med stor bokstav i början på mening!

    SvaraRadera
  2. Jag har räknat in dina sträckor. Håll dig gärna till rätt blogg nästa gång. ;-)

    SvaraRadera